Första advent!

Idag är det första advent. Och jag är ju julgalen, allt som har med jul att göra ska hanteras försiktigt och tradtionsbundet. Vi fuskade igår, vi tände första ljuset i adventsljusstaken redan igår. Bara för att vi hade gäster.
Jag har börjat kolla lite på recept på nya godissorter, längtar verkligen till allt kommer igång! Tyvärr kommer jag ju få för allt själv iår. Jack är en tjurig tonåring som bara vill sitta inne på sitt rum, absolut inte vara med familjen. Pappa har aldrig varit intresserad och Mamma orkar nog inte, och för Oliver är allt som kallas "jul" och "bak" skittråkigt!

Rockyroad gjorde jag förra året och blev helt kär... så förbannat gott! Så det måste jag göra iår igen. Jag gjorde även hallon- och blåbärskola, kanske blir iår igen. En favorit som har varit med varje år i mitt liv är ju mozartkulorna, så det måste ju göras! Men kanske med lite fler chokladsorter i år. Det är ju roligt att variera liiite! Fudge är också en favorit som varit med hela livet, men vårat recept är inte så gott. Ska försöka få tag på något som verkligen smälter i munnen och är sockrig i konsistensen, som riktig fudge ska vara! Knäck är något som vi också alltid misslyckats med i vår familj, den blir bara seg och kladdig. Inte hård. Så har ni något recept på riktig knäck, som blir hård och god och som är lätt att göra?
Förra året gjorde jag och Jack mintkarameller. De såg jätteläckra ut, men var skitäckliga. Den enda som käkade de var Pappa, och han käkade de bara för att vara snäll mot mig och Jack!

Jag har hittat recept på chokladkola och nougathjärtan än så länge. Något som ni känner igen? Är det gott? Är det lätt? Man är ju ingen stjärna i köket precis..
Vill ha ett lätt recept på brända mandlar (utan chokladöverdrag). Finns det?


Kommentarer
Postat av: Emma

Jag kan hjälpa till, jag älsakar att baka (och att äta :P)

2008-11-30 @ 22:11:22
URL: http://e_mange.blogg.se/
Postat av: Anonym

har ett recept på brända madlar utan choklad (;

2008-11-30 @ 22:21:52
Postat av: Sofia

Svar:

Ja, det är bäst för dig! :D

2008-12-02 @ 19:51:15
URL: http://diesofia.blogg.se/
Postat av: Siw

Hej Moa!!

Nu vill jag bara säga hej. Hoppas allt är väl. Har Du fått din adventskalender ännu. Du får hålla efter mamma att hon fixar den annars kommer hennes stora elaka syster och tala henne till rätta. Lev väl och Tack för senast och baddagen./ Siw

2008-12-03 @ 14:50:29
Postat av: Siw

Hej!!

Har AnnaMIa någon Blogg-adress/ Siw

2008-12-03 @ 14:51:57

Skriv nått roligt här:

Du heter?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0